همه چیز در مورد طراحی عنوان ایمیل

خیلی از کاربران، گمان می‌کنند قسمت "موضوع" در هنگام نوشتن ایمیل، قسمتی است که فقط باید با یکی دو کلمه، پر شود و مهم، خود متن ایمیل است. متاسفانه باید گفت این تصور خصوصا در ایمیل مارکتینگ، همان‌طور که در ادامه می‌بینیم، یک تصور کاملاً اشتباه است. قبل از هر چیز، برای پی بردن به اهمیت انتخاب موضوع مناسب برای ا‌یمیل‌، به یک مثال می پردازیم. فرض کنید یک روز صبح، ایمیل خود را باز می‌کنید و می‌بینید مثل عکس زیر، چندین ا‌یمیل در صندوق ورودی خود دارید. کدامیک از این ایمیل‌ها حس کنجکاوی شما را بیشتر بر می انگیزد؟ کدام‌ یک را زودتر باز می‌کنید؟

بدون شک، ایمیل شماره ۲ را قبل از همه باز می‌کنید؛ چون می‌دانید در مورد چه چیزی می‌خواهد صحبت کند. روشن است که اولین برخورد گیرنده با ایمیل‌ت شما، برخورد با موضوع ایمیل است و چون بنا به اعتقاد خیلی‌ها، "اولین برخورد، تاثیرگذارترین برخورد است"؛ پس باید در انتخاب موضوع ایمیل، نهایت دقت را به کاربرد. در ادامه، به چند نکته در مورد انتخاب موضوع مناسب، اشاره خواهد شد.

1. موضوع ایمیل باید به خوبی گویا باشد

به طوری که گیرنده آن، تنها با نگاه کردن، متوجه متن ایمیل شده و هدف‌ ما را از ایمیل مارکتینگ متوجه شود. فرض کنید طرف مقابل‌ مان، روزانه ده‌ها و یا صدها ایمیل از افراد مختلف دریافت می‌کند. امکان این که این شخص، وقت کافی برای خواندن همه آن ها را داشته باشد، بسیار پائین است. بنابراین موضوع ایمیل باید به اندازه کافی گویا باشد که توجه گیرنده را به خود جلب کند و آن را باز کند. خیلی وقت اسن که دیگر موضوعاتی مانند "سلام"، "خسته نباشید"، "یک سوال"، "راهنمایی"، "یک خواهش" و… گیرنده را برای باز کردن ایمیل کنجکاو نمی‌کند و لذا چنین ایمیل‌هایی به جمع ایمیل‌های خوانده نشده اضافه می‌شوند.

2.  موضوع ایمیل باید کوتاه باشد

چون اولاً بعضی از سرویس‌دهنده‌های ایمیل، فقط چند کلمه اول موضوع را در لیست ایمیل‌های جدید، نمایش می‌دهند و دوم این که، ممکن است گیرنده، به دلیل تعداد بالای ایمیل‌های دریافتی، حوصله کافی برای خواندن موضوع‌های طولانی را نداشته باشد. به عنوان مثال می توان، به جای "بیست و هشتمین کنفرانس ملی …"، از "۲۸امین کنفرانس …" استفاده کرد؛ یعنی ارقام موجود در موضوع را به عدد بنویسیم. باید به این نکته هم توجه داشت که برای کوتاه ماندن موضوع، در صورت امکان نباید از صفت و قید در موضوع ایمیل استفاده کنیم.

3.  از نوشتن موضوع‌های دروغ و بی ارتباط با متن ایمیل خودداری کنید

بارها و بارها ایمیل‌هایی را دریافت کرده‌ایم که موضوع آن‌ها هیچ ارتباطی به خود ایمیل نداشته است و همین باعث شده حس منفی نسبت به فرستنده پیدا کنیم و نسبت به این سبک ایمیل مارکتینگ ها بدبین شده ایم.

4. عدم استفاده از علامت هایی مثل "!!!!!!!!!!!!!!"

هیچ‌ وقت از علامت‌های تعجب‌ پشت سر هم، برای نشان دادن تعجب و یا جلب توجه گیرنده ایمیل، استفاده نکنید. این کار علاوه بر شلوغ کردن موضوع ممکن است باعث پرت شدن حواس گیرنده ایمیل شود.

5.  سعی کنید موضوعات به صورت جملات بلند خبری نباشند

چون خود "فعل" و "فاعل" این نوع جمله‌ها، باعث طولانی‌تر شدن موضوع می‌شوند. با وجود این استفاده از جمله‌های پرسشی، نه تنها اشکالی ندارد بلکه گاهی باعث افزایش جلب توجه و علاقه گیرنده ایمیل هم می‌شود.

6. با توجه به کسب و کارتان شما باید برای محتوای متفاوت عناوین متفاوتی ایجاد کنید

برای هر بخش از کمپین تبلیغاتی خود عناوین خاصی در نظر بگیرید و در ایجاد عنوان ایمیل خود خلاقیت داشته باشید. عنوان و موضوع امروزه نقش فوق العاده ای در ایمیل مارکتینگ ایجاد می کند زیرا اولین بخش از محتوای شماست که چشم خواننده به آن می افتد. در واقع دلیل آن که بیشتر بازاریابان نتیجه مطلوبی را از کانتنت مارکتینگ خود به دست نمی آورند این است که بسیاری از مشتریانشان با عناوینی که به دستشان می رسد و یا موضوعاتی که در ایمیل های تبلیغاتی می خوانند، ارتباط برقرار نمی کنند. پس بهتر است به جای پرداختن به تولید محتوای زیاد به هدفمان از تولید محتوا فکر کنیم. بسیاری از بازاریابان قبل از تولید یک محتوا حدودا 25 نوع عنوان مختلف را برای آن انتخاب می کنند و از بین آن ها موثرترین را با مشورت دیگران انتخاب می کنند. گاهی اوقات به نظر می رسد که نیازی نیست این مقدار زمان صرف انتخاب عنوان مناسب کنیم ولی به شما اطمینان می دهم که هم در بالا رفتن نرخ باز شدن ایمیل های تبلیغاتی و همچنین پائین آمدن نرخ اسپم بسیار تاثیرگذار است.

اکثر کاربران ایمیل زمانی که ایمیلی با نام خود و یا شرکتشان دریافت می کنند،احساس خوشایندی پیدا می کنند و ناخودآگاه ایمیل را باز می کنند. بر روی لینک بالا کلیک کنید تا در مورد شخصی سازی با نرم افزار ایمیل مارکتینگ میلرلایت بیشتر بخوانید

8. از ابزار هوشمندی مثل فوریت یا  اورژانس در موضوع ایمیل خود استفاده کنید

آزمایشی که در این زمینه انجام شده نشان داده، آفرهای اورژانسی که با اطلاعات پیگیری مثل نحوه ثبت نام، نحوه خرید، زمان باقی مانده و غیره همراه بوده اند تا 25 % بیشتر مشتریان را جذب خرید کرده است.

9. سعی کنید عنوان موضوع ایمیلتان دقیق و هوشمندانه باشد اما فریبنده نباشد

 مثلا جمله "شما 1000 دلار برنده خواهید شد" جمله فریبنده و بی پایه های است. اگر ایمیلتان عناوین گول زننده ای داشته باشد حتی اگر از فیلتر CAN-SPAM  عبور کند کاربران آن را اسپم خواهند کرد. مثلا اگر در ایمیل شما بن تخفیفی وجود دارد جمله ای مشابه " خرید بعدی 20% ارزان تر" مناسب است. سعی کنید از کلماتی مانند "رایگان"، "پشتابید" و استفاده از حروف بزرگ(در صورت استفاده از حروف انگلیسی) و غلط املایی بپرهیزید زیرا کاربران را به اسپم کردن تشویق می کند.


10. نمایش نام شرکت و یا برند شما برای شناساندن شما به گیرنده
استفاده از یک آدرس فرستنده قوی و واحد در خط موضوع می تواند انسجام ایمیل های ارسالی شما را افزایش داده و مشترکین معتمد بیشتری را برای خود جمع کنید در این صورت درصد اسپم شدن ایمیل های شما نیز پائین می آید.
 
11. همیشه موضوعات خبرنامه ها را پیش از ارسال تست کنید

 10% از لیست ایمیل خود را جدا کرده آن را به دو بخش تقسیم کنید، دو عنوان موضوع برای خبرنامه خود انتخاب کنید، برای هر دسته یکی از عنوان ها را ارسال کنید. نتایج به دست آمده می تواند کمک بسیار زیادی در انتخاب عنوان موضوع برای 80% باقی مانده از لیست ایمیلتان کند.

آیا شما به خط موضوع یا subject line اهمیت زیادی نمی دهید؟

انتخاب موضوع قاعده بسیار مهمی است که باید با ظرافت برای آن وقت گذاشته شود. اولین کلمات خبرنامه شما که دیده می شود همین خط موضوع شما است. خط موضوع میزان بازدید از landing page  شما را نیز تعیین می کند. زیرا شما با این یک خط به خواننده می گویید دقیقا راجع به چه چیزی صحبت می کنید و نوع کسب کارتان در قالب چند کلمه توصیف می شود.