اهمیت طراحی در ایمیل مارکتینگ

آیا تا کنون به ایمیل هایی برخورد نداشتید که 2 صفحه متن را با فونتی ناخوانا و بدون عکس برای شما ارسال کرده و در نهایت از شما خواسته باشند کار خاصی انجام دهید؟ یا ایمیلهایی پر از لینک ها با رنگ های زننده؟

به دو عکس زیر توجه کنید. تفاوت بارزی در طراحی این دو ایمیلی مشاهده میشود.

واضح است که تعداد کاربران بیشتری عمل خواسته شده در ایمیل بالا را انجام میدهند. این عمل میتواند خواندن متن همان ایمیل باشد، میتواند رفتن به یک صفحه خاص و مطالعه ویژگی های محصول باشد، حتی میتواند خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتری یا برگزاری قرعه کشی و امثال اینها باشد.

در واقع در طراحی ایمیل، هدف ایمیل مارکتینگ در درجه اول اهمیت قرار ندارد، در طراحی مهم این است که کاربر توجه خودش را به آن چیزی که میخواهیم معطوف کند.  

درواقع سه مرحله مهم در ایمیل مارکتینگ وجود دارد: 1) جلب توجه 2) ایجاد ذهنیت 3) انجام عمل

این سه مرحله باید در یک ایمیل اتفاق بیوفتد. به عکس زیر توجه کنید:

میتوان سه مرحله را به زیبایی در طراحی این ایمیل مشاهده کرد.

در ابتدا با رنگ قرمز و عکسی جالب، توجه کاربر به خواندن ادامه ایمیل جلب میشود. در پایین عکس با پرسیدن یک سوال و دو خط کوتاه در مورد آن ذهنیتی را برای کاربر به وجود می آوریم، اگر این ذهنیت برای کاربر مفید باشد و بتواند او را متقاعد کند که ادامه متن را بخواند، در لینک پایین کلیک کرده  و عمل خواسته شده را انجام میدهد.

در ایمیل مارکتینگ ما به دنبال انجام عمل خواسته شده خود هستیم، در واقع هدف خاصی را دنبال میکنیم و در تلاشیم مشتری را به آن سمت سوق دهیم. طراحی ما باید بگونه ای باشد که بتواند یکپارچگی را در ایمیل رعایت کرده و در عیت حال سه مرحله فوق قابل تشخیص و ارائه باشند یعنی اگر ایمیلی نتواند توجه بیشتر مشتریان را به خود جلب کند به احتمال بسیار زیاد هدف ایمیل مارکتینگ ما مشکلی نداشته و طراحی ما ضعف دارد.

از نکاتی که در طراحی باید رعایت کرد، کم کردن حجم مطالب و نوشته های بی تصویر در ایمیل، استفاده از تم مشخص در ایمیل، مشخص بودن لینک ها و درخواست ها از کاربر میباشد. مورد آخر بدین معنی است که لینک ها و دکمه ها در ایمیل باید بگونه ای کامل واضح و مشخص در سر راه خواندن مشتری قرار بگیرد تا او را به انجام آن عمل ترغیب کند.