راهنمایی برای برنامه ایمیل مارکتینگ شما در سال 94

اگر کسب و کار شما با فروش کالا و یا ارائه خدمات به مشتریان ارتباط دارد و مشتری به طور مستقیم از شما و یا وب سایتان خرید می کند، مسلما ایمیل مارکتینگ می تواند ابزار قدرتمندی برای افزایش فروش و محبوبیت کسب و کارتان باشد. چه چیزی از این بهتر که شما بتوانید با صرف کمترین هزینه خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید و یک مسیر سوددهی جدید در کسب و کار خود به وجود آورید.

با استفاده از روش های معمول تلفن، نمایشگاه، تبلیغات اینترنتی، تبلیغات بنری و ... تا چه حد در جذب مشتریان جدید و سرنخ ها موفق بوده اید؟ روزانه چه تعداد بازدید کننده در وب سایت خود دارید؟ آیا همه آنها را می شناسید؟ آیا اطلاعات تماس آن ها را دارید؟ تا کنون به این موضوع فکر کرده اید تعداد کاربرانی که روزانه به وب سایت شما سر می زنند نیز می توانند به راحتی به مشتری شما تبدیل شوند؟ آیا از علایق و سلیقه مشتریان خود در بین کالاها و خدماتتان با خبر هستید ؟به طور مثال آیا تا کنون توانسته اید لیستی از مشتریان خود که از محصول X شما بیشتر استقبال کرده اند فراهم کنید؟

هر کسب و کاری برای درآمد بیشتر نیاز به مشتری دارد، برای جذب مشتری نیاز به تبلیغ و برای تبلیغات نیاز به سرمایه دارد، ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و کم هزینه ترین ابزار تبلیغاتی در دنیای مجازی به شمار می رود. اما خیلی از کسب و کارها تصورشان از ایمیل مارکتینگ این است که با کمترین هزینه یک پنل ایمیل خریداری کنند، سپس بدنبال خرید یک بانک ایمیل چند ده هزارتایی باشند و تمام. روزانه، ماهانه یا سالانه بدون هیچ نوع برنامه ریزی تعدای خبرنامه تبلیغاتی، با هرنوع طرح، هر نوع محتوا و هر نوع موضوعی که به ذهنشان می رسد به هر نوع قشر کاربری ارسال کنند، کاربرانی که روحشان هم خبر ندارد ایمیل هایشان از کجا به دست فلان کسب و کار رسیده است. به همین دلیل است که بیشتر آن ها از ادامه ایمیل مارکتینگ خود خسته می شوند و نتیجه ای از آن عایدشان نمی شود همچنین به دلیل خرید لیست ایمیل غیرمجاز اکثر خبرنامه هایشان یا اسپم می شوند و یا اصلا خوانده نمی شوند.

ایمیل مارکتینگ هم مثل تمام راه کارهای تبلیغاتی دیگر برای رسیدن به بازده بالا نیاز به برنامه ریزی دارد، برنامه ریزی سالانه و یا چند ماهه. اگر در سال گذشته از ابزارهای ایمیل مارکتینگ استفاده می کردید، پس از گذشت یک سال جدا از میزان فروش، لیست مشتریانتان چقدر افزایش پیدا کرد؟ آیا حداقل برای زمان و تعداد خبرنامه هایتان برنامه ریزی مشخصی داشتید؟ یعنی سعی کردید ایمیل هایتان را در روزهای مشخصی از هفته و در ساعات مشخصی از روز ارسال کنید؟

اگر در سالی که گذشت برای تبلیغات ایمیلی خود برنامه مشخصی نداشته اید مطالب این مقاله تا حدی می تواند مسیر برنامه ریزی سال 94 شما را روشن تر کند. مسلم است هر کسب و کاری بسته به نوع خدمات، منطقه، سابقه تجارت، میزان سرمایه و .... برنامه ریزی های متفاوتی خواهد داشت، اما سعی ما بر این است با اشاره به برخی عادات مثبت در زمینه ایمیل مارکتینگ که برای همه انواع کسب و کارها مفید است، به پیاده کردن یک برنامه ایمیل مارکتینگ هدفمند با دید دیگری بنگرید.

1. یک تقویم جیبی سال 94 بخرید

تا کنون با جشنواره های تخفیفی شرکت ها، بانک ها، اپراتورهای تلفن همراه و خیلی از کسب و کارها مواجه شده اید. آن ها در مناسبت هایی که برای کاربرانشان عزیز است، خدمات خود را با تخفیف های ویژه ای ارائه می دهند. فروش اولیه با سود کمتر، در عوض جذب مشتریان بیشتر، مشتریانی که بعد از جشنواره تخفیف باز هم از آن ها خرید خواهند کرد.

-  تقویم سال 94 را بردارید و مناسبت هایی که تمایل دارید کالای خود را با تخفیف ارائه دهید علامت بزنید

-  سعی کنید در ماه حداکثر یک مناسبت را انتخاب کنید

-  زمان تخفیف را حداقل 2 روز و حداکثر 1 هفته در نظر بگیرید

-  ایمیلی که قرار است ارسال کنید را از لحاظ گرافیکی متناسب با مناسبت طراحی کنید

-  یک هفته قبل از شروع تخفیف طی ایمیلی مشتریان را از آن مطلع کنید

-  میزان تخفیفی که در نظر می گیرید باید برای مشتریان چشمگیر باشد

2. محتوای حرفه ای ارسال کنید

هریک از ما ایمیل های تبلیغاتی زیادی را دریافت کرده ایم، ایمیل هایی که تماما تبلیغ کالا و خدماتشان است، اما چند درصد از این ایمیل ها واقعا همان چیزی را نوشته اند که ما به آن نیاز داریم، تا حالا چند مرتبه از ایمیل هایی که دائما تبلیغات خود را ارسال می کنند و هدفشان فقط فروش است کلافه شده ایم؟

برای بالا بردن محبوبیت و کیفیت فروشتان و همچنین حرفه ای بودن کسب و کارتان فقط به تبلیغات نپردازید، به کاربران خود چیزی فراتر از محصولاتتان ارائه دهید، بگذارید بدون صرف پول از شما و کسب و کارتان چیزی یاد بگیرند. پیشنهاد ما به شما این است که محتوای ایمیل هایتان 30% تبلیغ و 70% آموزش باشد.

3. بانک ایمیل هرگز

شما هم مانند خیلی از کسب و کارهای دیگر می توانید با بیست هزار تومن یک بانک ایمیل یک میلیون تایی خریداری کنید، اما از این یک میلیون چند ایمیل سالم برای شما باقی می ماند؟ از این ایمیل های سالم چند درصدشان خبرنامه های شما را باز می کنند؟

با این بانک ها نه تنها آمار بونس و اسپم خود را بالا برده و آمار باز شدن ایمیل هایتان را پائین می آورید، بلکه پنل ایمیل خود را نیز از دست خواهید داد. اگر به این سادگی می شد لیست ایمیل جمع کرد، پس این همه فرم ثبت نام در وب سایت ها به چه دردی می خورد؟ این همه تشویق کاربران به ثبت نام در سایت چه طور؟

 قانون مهم ایمیل مارکتینگ: فقط به کاربرانی که از آن ها مجوز ارسال خبرنامه تبلیغاتی گرفته اید، ایمیل ارسال کنید

4. لیست ایمیل خود را هوشمندانه بزرگ کنید

به جای استفاده از بانک ایمیل، لیست مشتریان مختص کسب و کار خود را هوشمندانه زیاد کنید. شما در طول سال فرصت های زیادی برای جمع کردن ایمیل دارید. فرصت هایی که به شما ایمیل هایی می دهد که هم صاحبانشان به محصول شما نیاز دارند و هم با میل و رضایت آدرس ایمیلشان را در اختیار شما گذاشته اند.

-  روزانه چند نفر به طور حضوری از شما خرید می کنند؟

-  چند نفر با شرکت شما تماس تلفنی می گیرند؟

-  چند نفر برای شما پست می گذارند و شما جوابشان را می دهید؟

-  چند نفر در شبکه های اجتماعی از شما راجع به محصول و خدماتتان سوالی می پرسند؟

-  در هر نمایشگاهی که شرکت می کنید، چند نفر از غرفه شما بازدید می کنند و بروشور دریافت می کنند؟

مطمئنا در حین خواندن این مطلب روش های خیلی بیشتری به ذهنتان می رسد که کاملا قانونی و محترمانه می توانید از کاربران بخواهید برای ارسال خبرنامه، آدرس ایمیلشان را در اختیار شما بگذارند.

5. منظم ارسال کنید، مشتری را کلافه نکنید

تا حالا شده است عضو وب سایتی باشید و بدانید که هر هفته چه روزی و دقیقا چه ساعتی خبرنامه تبلیغاتی آن به ایمیل شما ارسال می شود؟ حالا در نظر بگیرید یکی از این روزها که اتفاقا منتظر دریافت ایمیلشان هستید، با اشتیاق وارد اکانت خود می شوید اما می بینید خبری از ایمیل آنها نیست، چه اتفاقی می افتد؟ آن وب سایت باز هم جایگاه قبل را برای شما دارد؟ شاید اگر همیشه منظم بوده و فقط یک بار چنین بی نظمی اتفاق افتاده باشد، تاثیری روی شما نداشته باشد اما حالتی را در نظر بگیرید که عضو وب سایتی شدید که به مطالب و محصولاتش علاقه دارید اما هیچ زمان و روز مشخصی برای ارسال خبرنامه هایشان ندارند. گاهی در روز سه مرتبه ایمیل می فرستند و گاهی اوقات ماهی یک ایمیل هم ارسال نمی کنند. مانند آن است که وقتی به دنبال چیزی هستید پیدا نمی شود اما زمانی که به آن نیاز ندارید همیشه کنار دستتان است. پیشنهاد ما این است که:

-  حداکثر دو بار در هفته و حداقل دو بار در ماه خبرنامه ارسال کنید

-  روز و ساعت مشخصی را در نظر بگیرید و دقیقا در همان زمان ارسال کنید. مثلا اگر تمایل دارید چهارشنبه ها ساعت 9 صبح خبرنامه خود را ارسال کنید، هر هفته دقیقا همان روز و ساعت ارسال کنید

-  اگر مدت طولانی در زمان مشخصی ایمیل های خود را ارسال کرده اید طوری که مشتریان شما به آن عادت کرده اند اما به هر دلیلی تصمیم گرفتید روز و ساعت ارسال خود را تغییر دهید، بهتر است در یکی از ایمیل های خود این تغییر را با مشتریان نیز در میان بگذارید.

6. حتما مطالعه کنید

آغاز هر فعالیتی در هر زمینه ای نیاز به مطالعه و یادگیری دارد. کتاب هایی که در زمینه ایمیل مارکتینگ ارائه شده اند را بخوانید. ما در این قسمت نمونه ای از آن ها را کاملا رایگان در اختیارتان قرار داده ایم. در بین آن ها کتابی مخصوص به کسب و کار های سیر سفر و آژانس های مسافرتی وجود دارد، حتی اگر شغل شما آژانس مسافرتی نیست، پیشنهاد ما این است که حتما آن را مطالعه کنید.

 

کتاب 21 نکته در ایمیل مارکتینگ

کتاب 21 نکته در ایمیل مارکتینگ آژآنس های مسافرتی

کتاب 21 نکته در طراحی بنر برای تبلیغات اینترنتی