بخش بندی هوشمندانه در ایمیل مارکتینگ، هنر است

یک رقابت شدید برای جلب توجه در Inbox ها وجود دارد. اکنون زمان مناسبی برای افزایش موثر تر ارسال های ارزشمند شماست

بخش بندی یک مکانیسم ساده اما بسیار قدرتمند است. بسیاری از آن ها در حال حاضر به حد زیادی وسعت یافته اند. اما چگونه از این مزیت ها برای بخش بندی پیشرفته ایمیل ها استفاده کنیم؟

هنر تفکر جمعی : ( بخش بندی)

بخش بندی ایمیل مارکتینگ هنر جداسازی لیستتان به گروه های مختلف است. این گروه ها یا بخش ها شامل افرادی با ویژگی های مشابه است. بخش بندی ها می تواند بنا به عکس العمل ایمیل های ارسال شده،از لحاظ محتوایی و زمانی مناسب آن ها باشد.

اما شما فراتر از بخش بندی برای افزایش نتایج عمل کنید

تعداد زیادی راه وجود دارد که شما می توانید این کار را انجام دهید. اگر پیام های بازاریابی شما بخش بندی خوبی داشته باشند، اما بد اجرا شوند، باعث از بین رفتن ایمیل ها خواهند بود. بخش بندی حرفه ای و هدفمند ایمیل هایتان، یکی از راه های بهتر کردن ارتباط بین کمپین های ایمیلی شما و مشترکین شماست. ساختن یک ایمیل هوشمندانه یا استفاده بهتر از بخش بندی داده ها (برای مثال خلاقانه تر) می تواند از روش های دیگر باشد.

هدف نهایی کم کردن هزینه ها در حالی است که بازگشت سرمایه(ROI) حفظ شود. بنابر این مدل بخش بندی نیاز به داشتن دقت کافی و گروه های با دوام برای نگه داری از آن هاست.

اجرای هوشمندانه در بخش بندی می تواند به این معنی باشد که شما فراتر از چیزی که فکر می کنید باشید. برای مثال، به جای ساختن ایمیل های متناسب با موقعیت فعلی مشترکین در چرخه مشتریانی که در حال حاضر مشغول خرید هستند، می توانید با هدف پرورش آینده، به شرایط بازار فکر کنید و ببینید چه چیزهایی می توانند احتیاج داشته باشند و بخواهند.

مدل بخش بندی ایمیل مارکتینگ لایه ای :

بخش بندی ایمیل مارکتینگ نباید فقط در انتخاب گروه های A و B متوقف شود. اولین باری که شما ضوابط بخش بندی لایه ای را آغاز می کنید امکانات تقریبا بی پایان هستند چون فقط به وسیله داده های موجود محدود شده اند و همین دلیلی است که چرا ما مدل بخش بندی را ساختیم. همه ی داده ها در پایگاه داده ها یا حتی ترکیب به دست آمده و یا داده های خارجی را می توان برای ساخت این مدل مورد استفاده قرار داد.

بخش بندی می تواند بر اساس همه نوع از داده ها باشد از جمله :

تنظیمات(علایق کاربران)

جمعیت و مشخصات(سن، محل، جنس)

سایکوگرافیک( عقاید، نگرش و دیگر مشخصات)

رفتاری(خرید، باز شدن ها، کلیک ها، مرور وبسایت و ...)

رسیدگی به بازاریابان ایمیلی :

اگر شما اطلاعات رفتاری در دسترس دارید، بسیار مهم است که اجازه ندهید هدر برود. ممکن است کمی سخت تر باشد که برای دریافت داده ها اهداف بازاریابی را آماده کنیم اما یک بار تنظیم آن را می توان یک شاخص بزرگ برای منافع و رفتارشناسی آینده دانست.
با مرتب سازی سفارش ها و خرید های گذشته بر اساس طبقه بندی، محدوده قیمت و ... گزینه های بخش بندی تشکیل می شوند.

7000 درصد افزایش درآمد ایمیل مارکتینگ :

یک مثال بزرگ از افزایش درآمد و بازگشت سرمایه توسط بخش بندی Toets Isotoner Crop بیان گردیده است.

آن ها متوجه شده اند که بسیاری از خریداران آنلاین آن ها بارها و بارها فقط از یک دسته بندی واحد و مشخص خرید کرده اند

 
چتر، دستکش یا چکمه و ... آنها تصمیم گرفتند برای کمپین بازاریابی بعدیشان روی آن دسته ها فوکوس کنند.

پیشنهادات ایمیلی بینندگان زیادی را به بخش های مختلف سایت شما میاورند که فعالانه کلیلک و خرید کنند.

داده ها می توانند ترکیب شده و یا لایه ای باشند تا زمان نیاز به آن ها دسترسی داشته باشید.

به عنوان مثال در ارسال دعوت نامه برای یک کنسرت پاپ ما کسانی را انتخاب می کنیم که نزدیک محل کنسرت زندگی می کنند و دوست دارند که موسیقی را انتخاب کنند و هم چنین اگر ما بر روی یکی از هنرمندان حاضر در کنسرت تمرکز می کنیم که به تازگی موزیک آن را خرید اند یا صفحه او را باز کرده اند می توانیم ایمیل های پروموشن مختلفی را به گروه های علاقه مند به موزیک ارسال می کنیم.

 

بخش بندی پیشرفته :

بیشتر کمپین های ایمیلی با بخش بندی پیشرفته ترکیبی است. برای مثال ارزش بخش بندی بر اساس طول عمر مشتری با توجه به شخصیت خریدار یا تمایل به مدل مورد علاقه اش ساخته شده است.

 ارزش بخش بندی طول عمر مشتری :

به عنوان مثال ارزش طول عمر مشتری می تواند یک معیار بخش بندی باشد که ممکن قسمت های مختلفی از جمله خرید، قیمت ها و پروفایل داده ها را برای محاسبه شامل شود اما شما باید این ارزش را محاسبه کنید و بهترین مشتریان خود را هدف قرار دهید. حذف مشتریان ضعیف و یا ساخت کمپین های خاص برای مشتریان با بیشترین پتانسیل می تواند موثر باشد. 

شخصیت خریداران و رفتار مشتریان :

مشتریان مختلفی وجود دارند. با نگاه به فروش های قبلی خود می توانید آن ها را شناسایی کنید و بفهمید که در ماه های گذشته کدام انتخاب ها توسط چه گروهی بالاتر بوده است. سپس به دنبال الگویی برای هزینه ها باشید و به سادگی پیام خود را به این گروه برسانید.

 

پیش بینی بازخوردهای آینده بر اساس مدل های مورد علاقه :

گروهی از روش های آماری و ارزیابی مهم هستند که رفتار آینده مشتریان شما را پیش بینی کنند. این رفتار شامل پاسخ به انواع مختلف پیشنهادات، تشویق برای خرید و .... است.

ممکن است فکر کنید بخش بندی چقدر پیشرفته و پیچیده است....

در واقع هر موردی داستان متفاوتی دارد. اجازه بدهید مثالی بزنم :

یک مثال از بخش بندی ایمیل مارکتینگ :

یک فروشگاه آنلاین لباس را در نظر بگیرید...به عنوان نمونه قسمت بزرگی از بخش بندی می تواند بر اساس جنسیت باشد و اقلام مربوط به زنان را برای زنان و مربوط به مردان را برای مردان جداگانه نمایش بدهد. اما اگر آن ها را با سایز و مدل نشان بدهد نتیجه بهتری خواهد داد.

انتخاب مدل بخش بندی بر اساس تاثیر آن :

حالا باید بدانیم کدام مدل(ترکیب) دارای بالاترین تاثیر است. و کدام بیشترین تاثیر را بر درآمد کل و بازگشت سرمایه(ROI) دارد؟ تحقق بعضی از بخش بندی ها می تواند بسیار پر هزینه باشد.اگر در حال تست مدل های مختلف هستید، سعی کنید مقدار هزینه در برابر نتیجه را بسنجید و خطوط راهنمای بخش پیروزی سریع و سازنده بودن را بیابید. سپس آن را تست کنید و بهبود ببخشید قبل از اینکه آن را
الگویی برای بخش بندی کمپین ها بعدی قرار دهید.

بخش بندی به عنوان بخشی از برنامه ایمیل مارکتینگ :

هر بار که شما گروهی را از دیتابیس ایمیل هایتان انتخاب می کنید، این فرآیند بخش بندی ایمیل مارکتینگ خواهد بود. این کار یک مکانیسم ساده اما بسیار قدرتمند است. یک بازاریاب ایمیلی باید همه چیز را بالا و پایین کند و لیست پیام مناسب با بخش مورد نظر را تهیه کند.

 بخش بندی باید عضوی از استراتژی هر ایمیل مارکتینگ سالم باشد