هنر بخش بندی (segmentation) در ایمیل مارکتینگ

در حال حاضر رقابت سنگینی برای دیده شدن در اینباکس ایمیل مشتریان وجود دارد. هر شرکتی سعی میکند در زمانی که ایمیل های تبلیغاتی به صورت انبوه پاک میشوند، توجه مشتریان را به خود جلب کنند. هم اکنون زمان آن است که ایمیل های خود را در زمان مناسب به مشتریان مناسب ارسال کرده تا بیشترین بازدهی را داشته باشید.

بخش بندی یا segmentation در حاضر مفهومی بسیار ساده دارد اما ابزاری بسیار قدرتمند در هر مدل بازاریابی به حساب می آید. چطور میتوان از این مفهوم در ایمیل مارکتینگ استفاده کرد؟

هنر فکر کردن در گروهها : بخش بندی

بخش بندی در ایمیل مارکتینگ باعث میشود لیست ایمیل هایتان به گروه های مختلفی تقسیم شود. این گروه یا بخش ها شامل افرادی هستند که حداقل در این ویژگی یا زمینه اشتراک دارند. بنابراین میتوان به هر گروه ایمیلی ارسال کرد که دارای محتوای یکسان است و هدف تقریبا مشخصی را دنبال میکند.

اما چطور لیست های خود را گروه بندی کنیم؟جواب این سوال بسیار ساده است: بر اساس اطلاعات.

اما این جواب ساده سوال دیگری را نیز به وجود می آورد: چگونه اطلاعات مناسب را جهت بخش بندی پیدا کنیم. جواب این سوال به راحتی قبل نیست.

تفاوت بین شرکت های موفق در حوزه ایمیل مارکتینگ و شرکت های ناموفق دقیقا در جواب دادن به این سوال مشخص میشود. به دست آوردن اطلاعات کاری است بسیار دشوار و نیازمند تجربه و فعالیت مداوم که البته تکنیک هایی نیز دارد. در ادامه میخواهیم بخشی از این تکنیک ها را به شما آموزش دهیم.

به صورت کلی هر نوع اطلاعاتی برای بخش بندی مشتریان مناسب نیست و باید به دنبال اطلاعات یا ویژگی هایی بود که بتواند به خوبی وجه تمایز گروه ها را مشخص کرده و رفتار افراد داخل یک لیست را شبیه هم نمایش دهد. بعضی از این ویژگی ها ساده اما مهم هستند مانند جنسیت، سن، محل جغرافیایی. این ویژگی ها جزو اولین اطلاعاتی هستند که در مباحث تحلیل رفتار مشتری مورد استفاده قرار میگیرند که از محدوده بحث ما خارج است.

البته برای دسته بندی این اطلاعات مانند سن لازم نیست گروه ها را زیاد کرده و مثلا گروه های 40 سال 41 سال و غیره درست کنید. میتوان افراد را به رده های سنی تقسیم کرد مانند نوجوان از 15 تا 20 جوان از 20 تا 30 و الی اخر برای محل جفرافیایی نیز استفاده از نام شهرها یا بعضی محدوده فعالیت نیز کفایت میکند. این اطلاعات میتواند مفید باشد اما ممکن است هر کدام به تنهایی نحوه رفتار مشتری را در قبال یک ایمیل خاص نشان ندهد. برای حل این موضوع متخصصان این حوزه معتقدند گروه بندی در ایمیل مارکتینگ باید بر اساس نحوه برخورد مشتری با ایمیل باشد. یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال برایتان توضیح دهم.

 فرض کنید هر ایمیلی که به تازگی به دست می آورید در گروهی به نام پیگیر نشده ها قرار دارد. برای این گروه روزهای شنبه ایمیلی ارسال کرده و با لحنی کاملا محترمانه شرکت، محصولات و حوزه کاری خود را شرح میدهید. برای هر کدام از مطالب نیز لینکی قرار داده در صورت تمایل مشتری به اطلاعات بیشتری درباره شما دست پیدا کند.

حالا گروه بندی شروع میشود:

افرادی که ایمیل شما را باز کرده اند ولی روی لینکی کلیک نکرده اند را جزو گروه محافظه کارها قرار میگیرند، برای این افراد در روز سه شنبه ایمیلی ارسال میشود و از موفقیت ها و مشتریان شناخته شده شرکت حرف میزنید همچنین برای سنجش رقبت مشتری، برای محصولات خود کد تخفیفی به او ارایه میدهید.

گروه دوم، افرادی که ایمیل شما را دریافت کرده و روی لینک محصولات شما کلیک کرده اند، این افراد تمایل برای خرید در اولین ایمیل نشان داده اند پس چه خوب است که اطلاعاتی از آنها گرفته و به بازاریاب های خود بسپارید که با آنها تماس بگیرند. اما چطور؟ در ایمیل بعدی برای این گروه در روز دوشنبه از آنها بخواهید کمی درباره خودشان به شما بگویند و برای این کار با تخفیفی هیجان انگیز به آنها جایزه بدهید.

گروه سومی که لینک درباره شما را کلیک کرده اند شاید جزو افرادی باشند که به شرکت شما خوش بین نیستند. پس بهتر است در ایمیل بعدی کمی صمیمانه تر درباره خودتان و تاریخچه شرکتتان برایشان بگویید و اگر سوالی دارند خوشحال میشوید که با شما مستقیما تماس بگیرند.

گروه اخر هم افرادی هستند که اصلا ایمیل شما را باز نکرده این افراد جزو گروه سیاه به حساب می آیند و در خصوص این افراد شما نیاز دارید با دقت بیشتری ایمیل ارسال کنید. پس چاره ای جز آزمون و خطا ندارید. به همین سادگی! اما فراموش نکیند این اول راه است. بایستی افراد را بر اساس نحوه برخوردشان با سری دوم ایمیل های ارسالی نیز تقسیم بندی کنید.